ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΟΛΟΓΙΑ

Η περιοδοντολογία αποτελεί μια ειδικότητα της οδοντιατρικής που ασχολείται με την αντιμετώπιση των νόσων του περιοδοντίου, δηλαδή των ιστών που περιβάλλουν κ στηρίζουν τα δόντια. Οι νόσοι των ούλων είναι υπεύθυνες για την απώλεια περισσότερων δοντιών, από ότι όλα τα άλλα οδοντικά νοσήματα μαζί.

Αιτίες νόσων των ούλων

Η πιο κοινή αιτία δημιουργίας παθήσεων των ούλων είναι η μικροβιακή πλάκα. Είναι μία κολλώδης, σχεδόν αόρατη μεμβράνη, που σχηματίζεται στην επιφάνεια των δοντιών σε καθημερινή βάση. Με την βοήθεια του σάλιου η μικροβιακή πλάκα σκληραίνει (ενασβεστιώνεται) και μετατρέπεται σε τρυγία (τη γνωστή πέτρα).
Η πέτρα συγκρατεί μικρόβια, που προκαλούν φλεγμονή στα ούλασαν αποτέλεσμα της επίδρασης των βλαβερών ουσιών, που παράγονται από αυτά. Ατομικοί παράγοντες που περιλαμβάνουν το κάπνισμα, ορμονικές διαταραχές όπως διαβήτης, η εγκυμοσύνη κ. α., ή η μειωμένη τοπική αντίσταση του περιοδοντίου μπορεί να κάνουν την κατάσταση των ούλων χειρότερη.

Συμπτώματα

Το πιο συνηθισμένο σύμπτωμα των νοσημάτων των ούλων είναι η αιμορραγία. Τα ούλα ειναι κόκκινα, διογκωμένα κ αιμορραγούν, ωστόσο δεν προκαλούν ιδιαίτερες ενοχλήσεις, και οι ασθενείς δέχονται την κατάσταση ως φυσιολογική.
Στην περιοδοντίτιδα οι ίνες των ούλων και του περιοδοντίου καταστρέφονται, το οστο απορροφάται και τα ούλα αποκολλούνται από το δόντι. Καθώς η καταστροφή του οστού προχωρεί, τα δόντια αλλάζουν θέση, συχνά δημιουργούνται αποστήματα και τελικά τα δόντια χάνονται. Η ουλίτιδα είναι φλεγμονή των ούλων που προκαλείται από μικροβιακά ερεθίσματα, την μικροβιακή πλάκα, ενώ η περιοδοντίτιδα είναι χρόνια φλεγμονή όλων των ιστών του περιοδοντίου και προχωρημένο στάδιο της ουλίτιδας που έμεινε αθεράπευτη.Οι νόσοι των ούλων είναι κυρίως η ουλίτιδα και η περιοδοντίτιδα, οι οποίες έχουν ένα κοινό σημείο. Μπορεί να καταλήξουν σε μη αναστρέψιμη καταστροφή των στηρικτικών ιστών των δοντιών.

Θεραπεία

Στα αρχικά στάδια της νόσου, η θεραπεία περιλαμβάνει τον ειδικό καθαρισμο που γίνεται στο οδοντιατρείο. Διάφορα ειδικά εργαλεία χρησιμοποιούνται για την απομάκρυνση της πλάκας, της πέτρας και των ιστών που φλεγμαίνουν στους θυλάκους γύρω από το δόντι και λειαίνουν επίσης τη ριζα των δοντιών. Έτσι απομακρύνονται τα μικρόβια που προκαλούν φλεγμονή. Στις περισσότερες περιπτώσεις αρχικών σταδίων της νόσου,καθαρισμός και η σωστή καθημερινή στοματική υγιεινή αρκούν για ικανοποιητικά αποτελέσματα.